Vinmonopolet ønsker å flytte - igjen

21.02.2025
Med mer eller mindre jevne mellomrom kommer saken om flytting av Vinmonopolet til politisk behandling.  
Nå ønsker Vinmonopolet i Kongsberg å flytte til større lokaler på Stortorvet, og i den forbindelse har KNF bedt om medlemmene sine meninger om dette.  Litt over 20 medlemmer responderte på vår forespørsel, og på bakgrunn av tilbakemeldingene vi fikk har vi skrevet og sendt vår uttalelse til politikerne som skal vedta dette.
 

Uttalelse Vinmonopolets søknad om etablering på Stortorvet senter


Kongsberg Næringsforum (KNF) er en bredt sammensatt medlemseiet organisasjon, med medlemmer knyttet til både handel, reiseliv, gårdeiere, utbyggere, industri og andre næringer.  Våre medlemmer representerer nærmere 10.000 ansatte, og er geografisk tilhørende i hele kommunen, men fortrinnsvis i sentrum på begge sider av Lågen.

KNF er av Kongsberg kommune v/administrasjonen bedt om å gi sine innspill på søknaden fra Vinmonopolet om å få etablere seg på Stortorvet Senter.  KNF svarte på tilsvarende sak i 2020, og i likhet med den gang har vi også denne gangen spurt våre medlemmer om hva de mener er riktig.  Samtlige medlemsbedrifter fikk følgende henvendelse fra KNF:

KNF baserer alle sine uttalelser på medlemmenes interesser og innspill.  Derfor er det viktig for oss at dere bruker denne muligheten til å sende oss deres mening i saken.

Debatten om Vinmonopolets plassering har kommen til overflaten med jevne mellomrom i en årrekke.  Forrige gang la KNF ned et grundig arbeid med å innhente faktainformasjon om betydningen av Vinmonopolets beliggenhet sett i lys av et byutviklingsperspektiv, men det er lite dokumentert informasjon om dette temaet.  Vårt innspill i saken nå baserer seg derfor på tidligere innhentet fakta, samt innspill fra over 20 medlemmer i KNF.
 

Fakta og innspill

Handelsorganisasjonen Virke, Norsk Sentrumsutvikling NSU, Transportøkonomisk Institutt og Prognosesenteret AS har alle rapportert om at det foreligger lite dokumentert og faktabasert kunnskap om hvordan Vinmonopolets beliggenhet påvirker sentrumsutvikling, handel og bevegelsesmønstre.  Det vi presenterer her baserer seg derfor på disse aktørenes kompetanse og erfaring i arbeid med temaet.

Vinmonopolets beliggenhet kan ha mye å si for omkringliggende virksomheter, spesielt om det ligger i et dagligvarecluster med butikker som inviterer til impulshandel.  All erfaring tilsier at Vinmonopolet genererer økt omsetning i omkringliggende virksomheter, men at denne effekten dempes etter 1-2 år.  

Vinmonopolet kan være den viktigste driveren for en bydel, gate, senter etc.  På den annen side klarer Vinmonopolet ikke å løfte en bydel alene.  Det må være andre solide og gode aktører i nærheten som kan bidra til å øke merverdien.  Å legge Vinmonopolet nær et kollektivknutepunkt, godt etablerte handelsarenaer og ladestasjoner vil kunne være et bra valg med tanke på bærekraft og «fremtidsbyen».

I tillegg til å være en stor sysselsetter for mange mennesker, er handel av stor betydning for en bys attraktivitet og sentrumsopplevelse.  I flere år har netthandel overtatt stadig større markedsandeler, og antall fysiske butikker er dessverre dalende.  For å møte disse utfordringene har mange byer valgt å samle sentrumsfunksjoner som handel, servering, bolig og servicefunksjoner på et begrenset geografisk område for å styrke klyngefølelsen og skape kompakte byrom. 

Kongsberg kommune fikk sist høst utarbeidet en handelsanalyse som bekrefter at handelstyngdepunktet i Kongsberg sentrum er på Nymoen/østsiden.
 

Hva mener så medlemmene i KNF?


Vi har fått inn drøyt 20 skriftlige svar fra medlemmene våre.  De fleste bransjer er representert, men handel og gårdeiere dominerer.

Nymoen:
De aller fleste av medlemmene som har respondert er samstemte om at Vinmonopolet bør ligge på østsiden/Nymoen, men ikke nødvendigvis på Stortorvet.  Flytting av Vinmonopolet begrunnes med at det vil styrke det etablerte handelssentrumet, demme opp for handelslekkasje og forhåpentlig vis få flere hytteturister på gjennomreise til å bruke Kongsbergs butikker. En konsentrasjon av handel på Nymoen/østsiden vil tydeliggjøre Kongsbergs handelssentrum, samtidig som det vil redusere behovet for å forflytte seg fra en del av sentrum til en annen, og derved redusere bruk av privatbil i Kongsberg sentrum. 

Vestsida:
Innspillene som støtter fortsatt lokalisering av Vinmonopolet på Vestsida bygger alt vesentlig på å bevare aktivitet og attraktivitet i en bydel som i mange år har vært i en nedadgående spiral mtp. handel og byliv.  Næringsdrivende som holder til i områdene rundt dagens Vinmonopol frykter for næringsgrunnlaget ved en eventuell flytting til den andre siden av Lågen.
 

Hva samtlige medlemmer er enige om:

I alle innspill som har kommet i denne saken, uansett om det er fra Vestsida eller østsiden, er et samlet næringsliv opptatt av at Vestsida må få en oppblomstring.  Vestsida må ikke reduseres til en bydel som kun lener seg på Vinmonopolets tilstedeværelse.  Bydelen er en viktig del av Kongsbergs historie, men med en annen rolle enn hva sentrum øst og Stortorvet/Berja senter har i dag.  Mange av våre medlemmer tar til orde for at Vestsida utvikles med en annen funksjon, bl.a. gjennom etablering av boliger og gode sosiale soner.  Det bør også jobbes aktivt med å få fjernet regelen om at det skal være næringsaktivitet på bakkenivå på Vestsida.  Den nylig publiserte Menonrapporten som er utarbeidet på oppdrag av Kongsberg Defence & Aerospace i samarbeid med Kongsberg kommune peker på at Kongsberg er i stor mangel av «anstendige» utleieboliger til nyansatte arbeidstakere uten tilknytning til Kongsberg fra før, og for andre som ønsker å bo sentrumsnært i boliger ment for både enslige, par og familier. Her kan det ligge et stort potensiale i bydelen.
 

Konklusjon:

KNF vil anbefale at Vinmonopolet får lov til å etablere seg på Nymoen/østsiden.  Samtidig understreker vi viktigheten av å se på Vestsida med et nytt blikk.  Ved en satsing på økt boligutvikling på Vestsida som vil føre til at flere flytter inn i sentrum, tror vi at dette igjen vil føre til nyetablering og vekst i form av servering, opplevelser og andre tjenestetilbud.
Vinmonopolet ønsker å flytte - igjen