Reise:liv 2022
29.09.2022
Hvilken rolle spiller egentlig reiselivet i Norge? Har det noe hensikt å tilrettelegge for campingturisme i Kongsberg og er det noe poeng i å padle for en plass på den populære «bærekraftsbølgen»?
Vi, Irene og jeg, er i hvert fall soleklare i vår oppfatning etter en dag i Oslo.
Minst mulig fotavtrykk, størst mulig håndtrykk
Overordnet skal reiselivet i Norge jobbe mot en sunnere næring hvor tunge, uheldige fotavtrykk på klima, økonomi og sosiale forhold reduseres, samtidig som den positive, varige opplevelsen forsterkes.I store deler av landet er arbeidet mot et mer bærekraftig reiseliv i full sving. Her var det så mye info å ta av, at vi nå sitter og venter på powerpointer og oppsummeringer for å stokke beina riktig. Visste dere for eksempel at Trondheim aktivt merker restauranter som kan vise til 30% lokalmat på menyen og bruker det som et varemerke?
Eller at flere destinasjoner i Norge har begynt å filtrere på miljøsertifiserte tilbydere for å gjøre det enklere for de tilreisende å ta ansvarlige valg i sin planlegging? Se for eksempel visitbergen.com.
Har det en hensikt? Vi begynner å lukte lunta på at det raskt kan få en betydning; Internasjonale turoperatører velger aktivt bort destinasjoner som ikke kan dokumentere å arbeide aktivt og systematisk med bærekraftig reiselivsutvikling.
Gjennomsnittlig ser vi at 40% av utenlandsturister som vurderer å reise til Norge fra Danmark, Sverige, England, Tyskland, Nederland og Frankrike, leter etter pakkereiser fra nettopp turoperatører. Tallene er hentet fra reisebarometeret til Innovasjon Norge med tall fra 2021. Se side 20. Sett denne informasjonen i samspill med bildet. Tør vi padle i bakevja av dette?
De reisende setter standarden
Vi kan mene mye om bærekraft, men skal vi tro Anders Nyland fra Visit Bergen, er det å kunne vise til bevisst håndtering av miljø og bærekraft hos en destinasjon ikke lenger noe å anse som et unikt salgsfortrinn. Det er blitt en hygienefaktor som allerede er i ferd med å vippe enkelte reisemål av kalenderen om de ikke har bærekraftsplanen på stell.Så kan man videre stille spørsmål ved hvor mye en turist faktisk bryr seg om eco-tourism ved ankomst. Tallene viser at 69% sier de ønsker det, men 75% vet ikke hva det er...
Men aller først må vi få de besøkende til å faktisk bestille turen og reise til Norge – og gjerne til Kongsberg.
Men camping da?
I Viken fylke viser tallene for juli 2022 at hele 33% av innkvarteringsstatestikken fra utenlandske gjester er camping. 12% benytter seg av hyttegrender og vandrerhjem. Resterende 55% oppsøker hoteller og lignende overnattingsbedrifter. Det er viktig å ha i bakhodet at dette inkluderer Oslo.Den gjengse tilbakemelding er likevel at campingturisme øker i Norge, og er i våre øyne derfor en lavthengende frukt for å øke sommerturismen i Kongsberg. Da tenker vi spesielt på den bynære campingen som gir rom for å spasere til bykjernen og nyte av uteliv og handelstilbud uten å stresse med transport.
Videre må man være realistisk på hva et slikt tilbud krever av tilrettelegging og ressurser, men en plan eller en konklusjon må på bordet okke som – gjerne før jula setter inn.
Tall er kunnskap
En fjerde ting som er verdt å merke seg er verdien av tall i både by - og reiselivsutvikling. Rettere sagt: Verdien av riktig tall brukt riktig.I Kongsberg har vi vedtatt å skulle jobbe mer kunnskapsbasert. Ringvirkningsanalyser av arrangementer og andre tilstelninger er en viktig del av dette.
Det er lettere å forsvare ressursbruken i et prosjekt når du svart på hvitt ser verdien i andre enden, og det er enklere å navigere riktig på hva som er verdt tiden vår og ikke når vi baserer oss på tall fremfor følelser og nostalgi. Så enkelt og så vanskelig.
Med andre ord er dette noe vi tar med oss tilbake til kontoret her i Kongsberg Næringsforum, samt til våre medlemmer.
Det var et kort oppsummert tankespinn fra Oslo! Vi kommer tilbake til kunnskapen fra denne samlingen, for her må det kvernes mer.
Link til arrangementet: https://business.visitnorway.com/no/arrangementer/reiseliv-2022/
Visste dere for eksempel at Trondheim aktivt merker restauranter som kan vise til 30% lokalmat på menyen og bruker det som et varemerke?
Internasjonale turoperatører velger aktivt bort destinasjoner som ikke kan dokumentere å arbeide aktivt og systematisk med bærekraftig reiselivsutvikling.
I Kongsberg har vi vedtatt å skulle jobbe mer kunnskapsbasert. Ringvirkningsanalyser av arrangementer og andre tilstelninger er en viktig del av dette.