Politiet med heldigital anmeldelsesløsning for næringslivet
20.05.2025
Det vil fortsatt være viktig at dere som anmelder gir gode beskrivelser av hendelsen når dere fyller ut det digitale skjemaet, fordi det da blir lettere for politiet å følge opp. Løsningen gir også mulighet til å laste opp video og bildefiler som vil være viktig for etterforskning og oppklaring av straffesaken. Dere oppfordres derfor til å benytte denne muligheten.
Politidirektoratet har laget en veileder for den digitale løsningen, og den finner du her >
Politiet oppfordrer virksomheter til å stille i konfliktråd
I den digitale løsningen vil du finne mulighet til å krysse av for å gi samtykke til at virksomheten er villig til å behandle saken i konfliktråd. Dette innebærer at Konfliktrådet kan ta kontakt for å gi mer informasjon. Politiet må prioritere sine ressurser, og mange saker i disse kategoriene blir henlagt. Dersom det foreligger samtykke kan politiet sende henlagte saker til konfliktrådsbehandling.
I en gjenopprettende prosess i konfliktrådet møter gjerningspersonen en representant for virksomheten som er berørt. Formålet med møtet er å gjenopprette skaden som er skjedd og å inngå en avtale som avslutter saken. Dette møtet er et viktig forebyggende tiltak, der gjerningspersonen må stå ansvarlig for handlingen. Dette har ofte større forebyggende effekt for den enkelte enn et forelegg.
Les mer om gjenopprettende prosess og hvorfor dette virker forebyggende på konfliktraadet.no. Her finner du også eksempler på hvilke saker som er godt egnet for konfliktrådsbehandling.