Gode tall for sommerkampanjen 2021

Nå er resultatene for årets sommerkampanje for opplevelsesnæringen klare.
Sommeren 2021 er på hell. Vårt bransjenettverk «Forum for Opplevelser» møttes denne uken for å oppsummere sommersesongen, og ikke minst få presentert resultatene fra årets sommerkampanje på Facebook, Instagram, Google og A-medias Reisemagasin.

Kampanjen ble lansert 11. juni, og gikk til 13. august, og har rettet seg mot hjemmeferierende, «kortreiste» (1 -2 timers biltur unna) barnefamilier og aktive voksne, hyttefolk og gjennomreisende.
Nytt i år var at vi tok i bruk film som virkemiddel. Vi produserte to filmer; «Jaken på Sølvet» og «Min by mitt sted», og disse var utvilsomt den delen av kampanjen som ga mest engasjement på Facebook.

Sommerkampanjen hadde i år et tydelig fokus på det som er mest spesielt med Kongsberg, nemlig sølvverkshistorien, sølvgruvene og gruveåsen, samtidig som alle supplerende aktiviteter var en del av det totale tilbudet i kampanjen.

I tillegg til film, ble det også tatt mange bilder for å presentere det unike med Kongsberg.  I løpet av en hektisk foto-dag på forsommeren fikk vi nye flotte bilder fra Geolaben på Norsk Bergverksmuseum, Gruveåsen, aktivitetsplassen i Saggrenda og inne i Sølvgruvene.
 

Samarbeid lønner seg


Hovedmålet med kampanjene er å tiltrekke seg flere besøkende til byen, og øke salget av alle opplevelsene og tilbudene Kongsberg har å by på. Det er gledelig å se at bedriftene i byen står sammen om å synligjøre byen og svært mange av byens reiselivsbedrifter, restauranter og butikker deltok i årets kampanje.
 

Fullbookede gruvetog og "all time high"


De fleste av byens overnattingssteder melder om en flott sommer med svært godt besøk, og enkelte opplever en "all time high"-sesong. I sølvgruvene var gruvetogene fullbooket flere dager fremover i lange perioder. Flere av opplevelsesbedriftene opplever også godt besøk til sine aktiviteter og opplevelser til tross for at mange fortsatt må forholde seg til begrensinger pga. Covid-19.
 

4,5 mill klikk


Totalt sett oppleves sommerkampanjen 2021 som en suksess, både med det antall besøkende som har funnet veien til byen fysisk, men også på bakgrunn av det antall annonsevisninger og klikk som kampanjen har hatt. Tilsvarende kampanje i 2020 ga 1.34 mill. klikk, mens det i år resulterte i hele 4.54 mill. klikk på sosiale medier.  Som i fjor var det Godt Sagt som ble valgt som leverandør av den digitale kampanjen som ble bygget over samme lest som tidligere reiselivskampanjer.


Dersom du vil dypdykke i tallene fra kampanjen finner du dette her


Når er vi i full gang med både planlegging av Sommerkampanjen 2022, og ikke minst Høstkampanjen 2021 som er like rundt hjørnet.