Home print

Samhold ga gevinst for reiselivet

 title=

Med korona-pandemien hengende som en mørk sky over oss, så reiselivs- og opplevelsesnæringen i Kongsberg store utfordringer forut for sommersesongen i år. Dette ville definitivt bli en «annerledes sommer». Sammen med vårt bransjenettverk «Forum for Opplevelser» besluttet Kongsberg Næringsforum derfor tidlig i sommer at nå måtte vi gjøre hva vi kunne for å sette Kongsberg på nordmenns reisekart siden de utenlandske turistene etter alle solemerker ville utbli.

Vi startet derfor arbeidet med en digital sommerkampanje for Kongsberg som reisedestinasjon. Målet var å lokke flere besøkende til vårt område, og med det øke omsetningen i det lokale næringslivet. Forumet valgte Godt Sagt som leverandør av en digital kampanje som ble lansert 19. juni.

Kom det noen turister til byen?

Kirken er en av Kongsbergs største attraksjoner.

For de aller fleste aktørene i Kongsberg og Numedal ble det en fantastisk sommersesong. Spesielt gikk fellesferieukene over all forventning. Både opplevelsesbedrifter, overnattingssteder, varehandel og spisesteder hadde økt trafikk i juli i forhold til tidligere sesonger sett bort fra uke 27, da Kongsberg Jazzfestival skulle gått av stabelen.

I LP kunne vi se glade bedriftsledere innen reiseliv, opplevelser, bevertning og handel som jublet over overraskende gode tall.

Samarbeid gir gevinst

Sommerkampanjen, som har vært heldigital, er nå avsluttet og Lene Grønli fraGodt Sagt presenterte resultatene i denne ukens møte i Forum for Opplevelser. Tallene ser veldig bra ut, og det har vært godt med klikk hele veien, både fra Kongsberg-folk og utenbys fra. – Det er alltid vanskelig å vite hvor mange av de som har sett kampanjen som faktisk har tatt turen hit, men når vi ser stor interesse for å klikke seg inn på kampanjen sammen med at de blir lenge på kongsberg.no, ser på mange sider der og det også kommer mange folk til byen så tror vi definitivt at det har en sammenheng, sier Lene.

Dette viser at å stå sammen og markedsføre seg i fellesskap gir store gevinster. Kongsberg har gjennom denne kampanjen fremstått som en samlet destinasjon, og det har gjort det enklere for gjestene våre å orientere seg.

Det meldes også fra handels- og næringsdrivende i byen at det har vært svært mange positive tilbakemeldinger på hvor flott Kongsberg Kommune har gjort det med alle blomstene i byen og hvor rent og ryddig det er.

Har du lyst til å dypdykke i tallene fra sommerkampanjen finner du link til dem her.