Home print

It’s taken care of..

Quality Hotel Grand feiret 50-års jubileum i 2014. Hotellet, som ligger midt i sentrum, har gått gjennom utallige forandringer i løpet av sin levetid – og det har de tenkt å fortsette med, skal vi tro hotelldirektør Janne Johansen. – Vi jobber med forbedring og fornyelse hele tiden, sier hun.
Janne Johansen

Hotelldirektør Janne Johansen

Siden jeg er litt tidlig ute, tar jeg en kaffe i lobbyen mens jeg venter på hotelldirektøren. Man merker straks den hyggelige atmosfæren på hotellet. Det er munter stemning i resepsjonen, og det er tydelig at både ansatte og gjester trives.

Når Janne Johansen kommer til møtet vårt, er det Magazinet Event & Konferansesenter hun vil vise frem. Det som fram til Krona sto ferdig var byens bibliotek, har gjennomgått en total forvandling og fremstår nå som et moderne og smakfullt konferansesenter. Store og fine saler og et innbydende, lyst og luftig mingleområde. Vi slår oss ned i en god sofa, og Janne prater i vei om hotellet sitt og om Kongsberg med stort engasjement.

”Vi trenger liv i by’n”

Janne Johansen er en dame som brenner for Kongsberg som destinasjon for konferanser og opplevelser. Det er et tøft marked å hevde seg i, og hun forteller at de tre ansatte på hotellets kundesenter jobber knallhardt med å selge Kongsberg som konferansested. Når Janne snakker om ”destinasjon Kongsberg” snakker hun ikke bare om hotellet sitt, hun understreker også de positive ringvirkningene av at folk besøker byen. Servicepersonalet på Quality Hotel Grand ser mange handleposer fra de lokale butikkene på hotellrommene etter at konferansegjester har tatt en liten luftetur i sentrum.

Hotelldirektøren ivrer for aktivitet. Hun ønsker seg flere arrangementer og yrende liv. – Vinterfestivalen, Kongsbergløpet og Jazzfestivalen; alle tjener jo på det, sier hun. – Vi må lage aktivitet i sentrum, vi må kunne bruke Magasinparken, og politikerne og byråkratiet må legge tilrette for det. Hun snakker seg varm om sentrumsutvikling, at vi ikke må bli satte og defensive. – Vi må være litt gær’ne, sier Janne, og sukker over det hun opplever som liten endringsvillighet fra kommunen og politikerne. – Det er så mye motstand, men det vi trenger er folk som vil noe, som er risikovillige og framoverlent. – Vi kan jo ikke akseptere at vi ikke får det til – da må vi finne ut hva som skal til for å klare det.

Det må være lett å komme hit

Under praten vår sier Janne stadig ”… og dette må du få med!”. Men når hun snakker om infrastruktur setter hun øya i meg og er ekstra bestemt. – Skal Kongsberg bli en attraktiv destinasjon må vi ha den nødvendige infrastrukturen som gjør byen tilgjengelig – det er kjempeviktig! Det må være enkelt å komme seg hit, og det er den aller viktigste saken KNF og Kongsberg må jobbe med, sier en meget bestemt hotelldirektør.

Janne Johansen var styreleder i Kongsberg Turistservice og aktivt med i prosessen ved sammenslåingen med KNF i 2009. Nå sitter hun igjen i styret, og er glad for at KNF har blitt en næringsforening som favner alle, uavhengig av bransje og størrelse. – Vi må markedsføre Kongsberg og da må vi bruke ”KNF-kanalen”, sier hun, og fortsetter med å understreke hvor viktig det er at alle drar i samme retning for å sette Kongsberg på kartet.

Avslutningsvis spør jeg hva som driver henne. Hun er en dame som er proppfull av ideer og entusiasme som aldri later til å ”dabbe av”. I følge henne selv gir det stor arbeidsglede å skape trivsel for alle, og prestere i fellesskap. Hun liker å skape atmosfære, engergi, mot og begeistring – og hun er tydelig stolt av hotellet og medarbeiderne sine.

Fakta

Etablert i 1964.
Antall ansatte: 60 årsverk – 100 på lønningslista
Janne Johansen har lang fartstid på hotellet. Hun har vært hotelldirektør siden 2011. Da kom hun fra stillingen som driftsdirektør.